Неділя, 28 Квітня 2024, 21:44:27

Схильність до застуд пов'язали з довжиною теломер
       Часта захворюваність гострими респіраторними вірусними інфекціями (ГРВІ) виявилась пов'язана з короткими теломерами клітин імунної системи людини. Таких висновків дійшла група американських учених з Університету Карнегі-Меллон (Carnegie Mellon University). Результати роботи дослідників опубліковані у свіжому номері Journal of the American Medical Association.
        Теломерами називають кінцеві ділянки хромосом, що виконують захисну функцію. Теломери коротшають при кожному діленні клітини, оскільки фермент ДНК-полімераза не може синтезувати відповідну ділянку ДНК. Це явище називається кінцевою недореплікацією і це один із чинників старіння.
        Раніше іншій групі вчених вдалося довести, що зменшення довжини теломер з віком пов'язане з підвищенням ризику виникнення інфекційних, серцево-судинних і онкологічних захворювань у літніх людей. Проте зв'язок довжини теломер зі сприйнятливістю до інфекційних захворювань у молоді та людей середнього віку до цього часу не був вивчений.
        Щоб перевірити, чи впливають теломери на частоту виникнення ГРВІ, дослідники відібрали 152 здорових людей у віці від 18 до 55 років. Учені визначили довжину теломер Т-лімфоцитів, отриманих у добровольців. Після цього учасників дослідження помістили до окремих кімнат і заразили ГРВІ за допомогою назального спрея з риновірусом. Медики спостерігали за добровольцями протягом п'яти днів.
         У результаті експерименту 69 відсотків учасників дослідження виявилися носіями риновірусу, а ще 22 відсотки захворіли. Порівнявши ці показники з раніше отриманими даними про довжину теломер добровольців, учені дійшли висновку, що люди, чиї Т-клітини мають короткі кінцеві ділянки хромосом, мають підвищений ризик виникнення ГРВІ.
         "Можливо, що поява укорочених теломер у деяких людей обумовлена рядом генетичних чинників. З іншого боку, можливо, що короткі теломери погіршують здатність Т-клітин боротися з інфекційними захворюваннями", – пояснив один з авторів дослідження.
           У 2011 році британські учені з'ясували, що у людей з вищою освітою (незалежно від статі) довжина теломер більша, ніж у тих, чий рівень освіти нижчий.

за матеріалами: МедПортал