Інтернет та навчання: поради вчителеві
Ресурси мережі Інтернет в освіті використовуються в найбільших обсягах. Учні шукають там необхідну інформацію, реферати, книги, статті тощо. Вчителі розширюють свою методичну скарбничку і вносять різноманітність у свою роботу. І хоч джерела всесвітньої павутини не є гарантами точної і вірної інформації, їх популярності поки нічого не загрожує. Учитель сьогодні приходить до думки про те, що цей процес можна регулювати і використовувати ресурси Інтернету на благо і розумно. Це дійсно так, і на цьому питанні варто зупинитися докладніше. Вірю - не вірю Як тільки домашні завдання учнів припускають вихід за рамки підручника, завдання вчителя - навчити дитину орієнтуватися в мережі Інтернет. Діти не дуже розбірливі, їм важко зрозуміти, чи писав той чи інший матеріал дилетант або ж фахівець, чи правильно він складений, чи не спотворені факти. Просто необхідно познайомити дітей з вимогами, що пред'являються до наукової інформації в Інтернеті, приведіть приклади сайтів з благонадійним контентом. Але це, звичайно, вступний інструктаж. Робота з ресурсами Мережі не обмежується знайомством з орієнтацією в цьому інформаційному просторі. Інтернет пропонує вчителеві, у тому числі, нове поле можливостей. Зрозуміло, сам педагог повинен розбиратися в питанні. Порівняльний аналіз Для того, щоб закріпити вміння учня орієнтуватися в Інтернет-джерелах, в якості домашнього завдання можна запропонувати зробити порівняльний аналіз декількох статей Інтернету на певну тему. До прикладу: "Жанр інтерв'ю", предмет - російська мова. Учні повинні вибрати три матеріали на цю тему із заданим зразковим обсягом. Їм належить описати подібності та відмінності матеріалу, інформативність матеріалу, логічність структуру, якість прикладів і т.д. Таким чином, учні не тільки детально розглянуть певний матеріал, але й попрактикуюся у виборі оптимальних Інтернет-джерел. Творчі завдання Інтернет - це широкий простір для творчих задумів. Якщо на самому уроці є можливість задіяти ресурси Інтернет (урок проводиться в комп'ютерному класі), є маса прикладів творчих завдань на закріплення, узагальнення, пошук та обробку інформації. Наприклад, можна запропонувати класу розбитися на міні-групи або пари, і скласти кросворд за новою темою. Питання повинні бути спрямовані на поглиблення теми уроку. Можна на самому початку уроку задати групам завдання, підсумком якого має бути мультимедійна міні-презентація на певну тему, яку діти потім захищають. Всім звичні групові методи набувають нового вигляду завдяки Інтернету, де пошук інформації спрощується, прискорюється і існує можливість ілюструвати, візуалізувати інформацію. Цікавий і такий досвід. Класу пропонувалося створити групу в одній із соціальних мереж. Група це присвячена певній навчальній темі. Наприклад - великий літературний твір. Протягом обумовленого терміну кожен учень класу повинен зайти на сторінку групи та залишити відгук на твір, відповісти на питання, проілюструвати відповідь і т.д. Зрозуміло, завдання буде більш конкретним. Обрана заздалегідь група учнів, що є адміністраторами групи, повинна ознайомитися з усіма записами, оцінити їх, відзначити найцікавіші. Вже на уроці адміністратори захищають свій проект, відзначають роботу кожного учня і виносять свій вердикт: пропонують зразкові позначки тощо. Для захисту проекту потрібно один комп'ютер з виходом в Інтернет та мультимедійний проектор. Учитель оцінює і роботу самих адміністраторів. Такі задумки не залишають байдужими учнів і вносять щось нове в звичні ритуали навчального процесу. Інтернет-подорож Для демонстрації цього проекту також потрібно вихід в Мережу на уроці. Це завдання найбільш підходить для старшокласників, воно вимагає сил, вміння логічно викладати новий матеріал, пошукові навички. Учень повинен скласти маршрут-подорож вивчення одного питання. У маршрут включаться сайти, на яких найбільш яскраво розкриті аспекти питання. Така модель корисна для старшокласників, які незабаром стануть студентами та писатимуть контрольні та реферати. Це дозволить уникнути скачування готових (не факт, що якісних) варіантів, і бездумного набору матеріалу для роботи. Інтернет для вчителя Сам педагог повинен бути активним Інтернет-користувачем - це вимога часу! Деякі предмети особливо потребують частого підживлення педагога матеріалами всесвітньої павутини. Використання на уроці фільмів, репортажів, фрагментів програм, фотографій робить його більш інформативним та цікавим для учня. Спілкування з іншими педагогами та обмін ідеями робить багатшими багаж вчителя і відбивається на якості викладання. Інтернет-урок Інтернет-урок припускає обов'язкову роботу учня з ресурсами всесвітньої мережі. При цьому вчитель може контролювати процес. Таким чином, учні занурюються в формат дистанційного навчання. Якихось конкретних вимог до таких уроків на сьогоднішній день немає, вчитель планує його згідно своїх уявлень і бажаних результатів. Таким чином, за допомогою Інтернету не тільки учні можуть полегшити собі процес виконання домашніх завдань, а й вчителі можуть зробити більш цікавими науку в цілому та уроки зокрема. І одне з завдань, яке стоїть перед учителем бути провідником для учнів у світі Інтернету і навчити їх використовувати його на благо навчання.
Переклад Широкової Наталії статті сайту http://neuch.org
|