Середа, 01 Травня 2024, 07:49:34

Грунт Марса виявився гігантською атмосферною помпою
         Низький тиск в атмосфері Марса й особливий механічний склад марсіанських грунтів перетворили їх на гігантську повітряну помпу і фільтр, заявляють фізики в статті, опублікованій в журналі Nature Physics.
         Близько 4 мільярдів років тому Марс був теплою і вологою планетою, а тиск повітря біля його поверхні був порівняний з атмосферним тиском на Землі. З часом він втратив велику частину атмосфери і перетворився на холодну і суху пустелю. Зараз тиск атмосфери на Марсі в 100 разів менший аналогічного значення для Землі.
         Кароліна де Бойле з університету Дуйсбурга (Німеччина) та її колеги вивчали розміри частинок в грунті червоної планети, їх форму і хімічний склад. Автори статті звернули свою увагу на те, що типові розміри пор в грунті Марса приблизно відповідають тій відстані, яку молекули газу можуть пролетіти по прямій лінії, не зіткнувшись з іншими частками.
          Це співвідношення вкрай важливе для науковців через те, що при низькому тиску газу такі пори перетворюються на своєрідні помпи, які "засмоктують" молекули газів завдяки різниці в температурі біля поверхні Марса і в глибинах грунту.
         Керуючись цією ідеєю, фізики провели експеримент на Землі, скидаючи контейнер з "марсіанським" грунтом з вежі й спостерігаючи за його вмістом за допомогою камер, що дозволяло їм імітувати умови на червоній планеті протягом 9 секунд. На базі отриманих даних вони побудували модель верхніх шарів грунту Марса, намагаючись оцінити обсяг засмоктуваного повітря і зрозуміти, на яку глибину воно проникає і куди зникає. Виявилося, що повітря Марса буде засмоктуватися його грунтом в темних ділянках місцевості і проникати на глибину в п'ять-шість сантиметрів.
          Велика частина таких молекул буде повертатися назад в атмосферу в освітлених і розігрітих областях грунту, однак частина з них буде залишатися під землею. За словами вчених, цей процес робить Марс унікальною планетою, чій грунт є гігантським атмосферним фільтром і помпою.

Переглядів: 279 | Додав: Muhaulyk | Рейтинг: 0.0/0

Якій музиці ви надаєте перевагу?